• Lorem ipsum

Slow Coffee

8 Nov 2019
door Marjolein

Onze trage en ambachtelijke benadering van koffie gaat over de selectie van de koffieboon en het roosteren en verpakken ervan. In onze hele bedrijfsvoering speelt respect voor het product en de productkwaliteit in de breedste betekenis, nog daadwerkelijk een centrale rol en is het heel wat meer dan een hol, wollig cliché.

 

Uitgekiende kwaliteiten

100% arabicaArabicakoffies van een uitgelezen kwaliteit zijn meestal enkel te vinden op kleine koffieplantages, waar de boer nog bijzonder veel zorg draagt voor zijn product. Waar de goede naam van zijn plantage, zijn kennis en de constante kwaliteit die hij elk jaar aflevert borg staan voor zijn inkomen.

Die planters krijgen van ons ook méér dan de geldende marktprijs voor hun koffie, omdat de zekerheid in kwaliteit ook een waarde heeft.

Koffie Kàn vindt deze trouwe relatie met kleinschalige en degelijke plantages niet alleen belangrijk voor ons eigen vak. Natuurlijk zijn wij op die manier zeker dat we onze klanten kunnen voorzien van heerlijke koffie. Maar we bouwen mee aan tradionele productiemethoden die gezonde en goede voeding opleveren. Dwars tegen opgedreven en grootschalige massaproductie in. Én de kleine koffieboeren waar we geregeld mee handel drijven weten zich verzekerd van een verdiend inkomen. Elke oogst opnieuw.

 

Koffiebranden: SLOW COFFEE

 

Door het verhitten van de groene koffieboon worden de natuurlijke suikers en oliën die zich in de koffie bevinden gekarameliseerd, vandaar de typische bruine kleur van gebrande koffie. 

Slow coffee brandproces

 

Koffie Kàn heeft in haar eigen branderij een unieke technologie ontwikkeld, die het koffiebrand-proces volkomen beheerst, zodat de koffie aan een minimale temperatuur (onder 210°C) gebrand wordt. Deze zachte benadering van de koffieboon zorgt voor een perfect verteerbare koffie met een zachte smaak, want de suikers en de oliën zijn niet verbrand. Op deze manier blijven de Koffie Kàn-mélanges heerlijk zachtaardig.

De koffie bij Koffie Kàn wordt luchtgekoeld, zonder toevoeging van water. Dit in tegenstelling met de industriële koffiebranderij, die haar brandproces op temperatuur houdt via waterinjecties en de zeer hete koffie snel afkoelt door water in de koffietrommel te sproeien. Dit verhoogt tevens het gewicht van de koffie. Niet bij Koffie Kàn. Daar is elke boon puur natuur.

 

Heerlijk verpakt

De grote vijand van het koffie aroma is zuurstof. Het is dus belangrijk om de koffie zo snel mogelijk na het branden in een zuurstofvrije omgeving te krijgen.

heerlijk verpakt

Dit is best complex omdat de boon na het branden zijn natuurlijke CO2 af geeft. Het ventieltje (zilveren plaatje achteraan op het pakje Koffie Kàn) laat de CO2 van de koffie slechts heel traag los en zorgt er     voor dat onze koffie onmiddellijk na het branden in een goed afgesloten pakje zit.

Zo blijft Koffie Kàn langer vers, zelfs als het pakje geopend is.

 

Milieuvriendelijke producten

In 2010 voegden we de Pachamama Bioaan ons Biogamma toe, na de Bio, Bio Decaf en Crema Biopads is er nu . Met deze mélange steunt Koffie Kàn The Coffee Trust, een organisatie met projecten ten voordele van vrouwen en kinderen in koffieproducerende gebieden in Latijns-Amerika. 

In 2019 vulden we het gamma verder aan met Bio Suave.

 

Een kleinschalig bedrijf op mensenmaat

Het persoonlijk contact tussen klanten (consumenten en verdelers) en de mensen van Koffie Kàn, creëert een verrijkende wisselwerking. De bedrijfspanden van Koffie Kàn zijn een open huis voor de geïnteresseerde koffiegenieter. 

We verkozen als bedrijfslocatie het centrum van Wenduine boven een industrieterrein. Omdat we vinden dat het ambacht van koffiebranden temidden het dorpsleven thuis hoort, net zoals een bakkerij bijvoorbeeld. We renoveerden en breidden ons winkelpand en bedrijfsgebouwen uit, maar in een stijl en een architectuur die alles naadloos integreren in de dorpskern. Om tegelijk onze buren niet tot last te zijn, investeerden we fors in geur- en geluidsisolatie.

 

Gespecialiseerde distributie

Koffie Kàn verdeelt zijn koffiemélanges uitsluitend via de gespecialiseerde kleinhandel in voeding: natuurvoedingswinkels, bakkerijen, de betere kruidenier, delicatessenzaken.

Koffie Kàn stond mede aan de wieg van de natuurvoedingsbeweging in Vlaanderen (begin jaren 1970) en is sindsdien marktleider voor koffie in de natuurvoedings-kleinhandel. Dit is een doordachte verkooppolitiek, omdat we er van overtuigd zijn dat een samenleving de kleinhandel nodig heeft voor de leefbaarheid van gemeenschappen en woonkernen. Indien alle verkoop van levensmiddelen in handen komt van de grootdistributie, zal enkel nog de laagste prijs van tel zijn en zullen waarachtige productkwaliteit en smaakverfijning verloren gaan (massaconsumptie vs. 'consuminderen’).

Bovendien gaan, door het verdwijnen van handel en wandel in woonkernen, ook menselijke waarden verloren. Als leverancier maakt Koffie Kàn dus een bewuste keuze om de leefbaarheid van de kleinhandel duurzaam mee te ondersteunen. De nadrukkelijke aanwezigheid van onze heerlijke koffiemélanges in natuurvoedings-winkels is daarenboven een duidelijk statement dat lekkere voeding ook gezond kan zijn, en vice versa.

 

Het is dan ook niet toevallig dat wij aan ons bedrijf en onze koffie een naam gaven, die aandacht vraagt door zijn dubbele betekenis. Natuurlijk denkt iedereen meteen aan een koffiekan. Maar door het nadrukteken houdt de naam tegelijk de eenvoudige boodschap in dat koffiedrinken één en al genieten kàn zijn.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »